Članki

Gradnja Noetove barke

Wednesday, January 13, 2021

Gradnja Noetove barke

In Bog je rekel Noetu: "Naredi si ladjo iz gofrovega lesa – 300 komolcev bodi dolžina ladje, 50 komolcev širina in 30 njena višina. Naredi jo s s spodnjimi, srednjimi in gornjimi prostori. Zakaj, glej, poslal bom povodenj na zemljo... Noe je to storil; naredil je vse, kar mu je Bog naročil. «- Odlomki iz 1. Mojzesove knjige 6,13-22

Barka je eden najbolj ikoničnih verskih simbolov na svetu. Legende o poplavah obstajajo povsod kjer so ljudje, z več kot 200 kultur po vsem svetu ohranja nekakšno zgodbo o poplavi ali barki. Ko so torej ustanovitelji skupine The Ark Encounter razmišljali o svojem naslednjem velikem projektu, je bila barka na vrhu seznama.



Navdih za projekt se je začel z željo ustanovitelja, da ustvari družini prijazno aktivnost, ki bi ljudi spodbudila k premisleku o biblijski pomembnosti v današnjih časih. Zdaj končana rekonstrukcija Noetove barke v Williamstownu, Kentucky, je trajala nekaj več kot leto in pol in velja za največjo samostoječo leseno konstrukcijo na svetu s skupno 7.300 m3 lesa, uporabljenega pri njeni gradnji. Dolga je eno nogometno igrišče in pol, prostornina barke je enakovredna 500 standardnim polprikolicam in ima tri etaže eksponatov, restavracija s 600 sedeži pa je pripravljena za zgornjo palubo. Največja kapaciteta barke je 10.000 ljudi, vendar jo organizatorji načrtujejo omejiti na 3000.


Dizajn

Vizija je nastala pri Kenu Hamu, predsedniku Answers in Genesis, in Patricku Marshu - svetovno znanem umetniškem direktorju, ki med drugimi odmevnimi projekti po vsem svetu vključuje znamenitosti Jaws in King Kong v Universal Studios na Floridi. Projekt Ark se je začel na papirju s kombinacijo vizije Patricka Marsha ter gradbenega in arhitekturnega strokovnega znanja skupine Troyer Group s sedežem v Indiani, ki je zgradila ameriško American Countryside Farmers Market v Elkhartu v državi Indiana - največji hlev iz hlodov v ZDA. LeRoy Troyer iz skupine Troyer je vodil arhitekturni načrt za The Ark Encounter in iz prejšnjih projektov zaposlil graditelje iz skupnosti Amišev, ki so za Ark vodili težka dela v lesenih in tesarskih delih.





Prvo vprašanje glede oblikovanja je bilo preprosto - koliko je dolg komolec? Glede na razdaljo od komolca do konice najdaljšega prsta, so v preteklosti obstajale različne dolžine komolcev. Za projekt Ark je bila uporabljena hebrejska dolžina komolca 51,8 cm - celotna velikost same barke je 155,5 m dolžine, 15,2 m višine in širina 25,9 m.


Dobava lesa

Eden največjih izzivov, s katerimi se je soočil projekt, je bilo vprašanje, kdo bo lahko dobavil ves les v zahtevanih količinah in velikostih. Colorado Timberframe, podjetje tik pred Denverjem trdi, da ima "največji in tehnološko najnaprednejši obrat za proizvodnjo lesenih delov za konstrukcije v Severni Ameriki". Njihova ogromna tovarna se je razširila z najnovejšimi tehnologijami opreme za lesene konstrukcije, ki vključuje razširjeno žago Wood-Mizer LT15.



Keenan Tompkins, lastnik podjetja Colorado Timberframe, je od enega zaposlenega prejel sporočilo: "Če imamo največji obrat za proizvodnjo lesa za konstrukcije v Severni Ameriki, zakaj ne bi rezali največje lesene konstrukcije?" Keenan je opravil nekaj raziskav in se obrnil na The Troyer Group. Časovnica ne bi mogla biti popolnejša, saj se načrtovanje projekta Ark kmalu zaključuje, Troyer Group pa aktivno išče podjetje, ki bi zagotovilo potreben les. "Še vedno so poskušali ugotoviti, ali bi eno podjetje dejansko lahko obdelalo celoten obseg projekta," je dejal Keenan. "Povedali smo jim, da smo sposobni izvesti celoten projekt. Smo edino podjetje, ki lahko izdela velikost lesa, ki je bilo zahtevano in dejansko izdela les."


Žaganje materiala

Kolorado Timberframe je dobil naročilo in takoj so se lotil dela. S 3.500 m3 težkega lesa, potrebnega za izdelavo samega lesenega ogrodja, je bilo treba vsak posamezen element lesa natančno določiti. V vsak kos lesa je bilo treba zarezati zelo natančne spoje in luknje, da je bilo mogoče celotno ogrodje sestaviti po urniku. "Morali smo dodati osebje, saj smo na koncu delali v treh izmenah 24 ur na dan, 6 dni v tednu, približno eno leto," se spominja Keenan. "Posadko je približno eno leto sestavljalo 25 fantov - ročni razrez, strojniki in logistiki. To ne šteje naše namestitvene ekipe. Imeli smo še 10 fantov, ki so delali skupaj z Amiši na lokaciji projekta Ark."

Vesi kvadratno rezan les, ki se uporablja na barki je iz Douglasove jelke, požagana in obdelana v Oregonu, Washington in Britanski Kolumbiji v Kanadi. "Vsega skupaj je bilo 120 polpriklopnikov lesa," je dejal Keenan. "Ves ta grobo rezan, kvadraten les smo pripeljali na lokacijo in inženirski načrti so imeli zelo specifične zahteve glede končnih velikosti lesa. Pred obdelavo na CNC-stroju je bilo treba vsaj polovico lesa še dimenzijsko obdelati. Torej, pri tem smo eno leto resnično dobro uporabljali stroje Wood-Mizer. Približno polovica lesa za konstrukcijo lesenega okvira Ark je šla skozi LT15."





Tračna žaga LT15 je del prvotnega asortimana žag Wood-Mizer, ki ga pogosto kupijo ljubitelji lesa ali kupci prve tračne žage. Zaradi možnosti žaganja poljubne dolžine lesa z neomejenimi podaljški ležišča pa LT15 uporabljajo tudi podjetja, kot je Colorado Timberframe, v izključno komercialne namene. "Žaga LT15 je bila bistveni del postopka," je dejal Keenan. "To je bilo tako spreminjanje velikosti lesa za barko in ker je bilo lesa za ta projekt tako ogromno, smo morali po meri izdelati svoje palete. Tako so bile vse palete narejene na LT15 s strganjem vseh ostankov in odpadnega materiala. Lahko si predstavljate, koliko palet je bilo potrebnih za 3.500 m3 lesa!"

V celotnem projektu so bile uporabljene standardne tračne žage Wood-Mizer 4/32 in 10/30 DoubleHard, vendar so bila rezila prilagojena tako, da so dosegla rustikalno površino, ki so jo načrtovalci projekta Ark želeli na nosilcih. "Želeli so, da ima les rustikalen videz, da izgleda kot grobo žagan les," je delil Keenan. "Rezilo smo morali spremeniti, da smo dobili enako grobo rezano površino, kot bi jo dobili iz žage."


Nadaljnje priprave

Ko so bili nosilci pravilne velikosti, bi se začel postopek obdelave - zareze, luknje in drugo smo v vsak nosilec vrtali z največjo natančnostjo, zahvaljujoč novemu CNC-stroju. "Les je šel skozi CNC-stroj K2I Hundegger. Imamo 122 cm široko progo, tako da lahko nosi tramove širine do 120 cm, višine do 50 cm in dolžine 18,3 m. Ta stroj smo dobili za velike komercialne projekte. Opravlja vse tradicionalne povezave z lesenim okvirjem - vdolbene in zglobne spoje, pa tudi vrtanje in rezanje reže, ter kakršne koli vdolbine ali zareze, ki jih morajo imeti leseni priključki ali jeklene plošče.





Ni pa bilo treba vsega lesa obdelati v pravokotnik. Načrt zasnove barke je predvideval 66 masivnih hlodov, ki segajo od spodnjega nadstropja do vrha barke - dolžine 16,8 m. Precejšnje število hlodov, uporabljenih za stebre, je bila mrtva smreka Engelmann iz Utaha. "Namerno in koncentrirano smo si prizadevali, da bi vključili čim več predelanih hlodov," je dejal Keenan. "Smrekovi hlodi so stali mrtvi in so odgovorno nabrani." Colorado Timberframe je zgradil posebno ploščo na kareti so zasukali masivne hlode in vdelali vse potrebne spoje, kar je bilo narejeno ročno, njihova ekipa šestih mož pa je dva dni potrebovala, da je dokončala en hlod.

Čudežno je Colorado Timberframe izpolnil zahteve lesa po urniku in nekaj več kot eno leto delal na projektu, poleg tega pa je še naprej gradil hiše in konstrukcije iz lesa za druge stranke. "Pred izumom jekla in betona, so z lesom naredili nekaj neverjetnih stvari," razmišlja Keenan. "Torej gre za vrnitev in vključitev uporabe tega, vendar primerno sodobnemu kontekstu."

Keenan je dejal, da čeprav je bil The Ark Encounter ogromen projekt, so bili ključni za uspeh projektno vodenje, organizacija in razporejanje, s čimer se je zagotovilo, da podjetje ne bo preobremenjeno z obsegom projekta. "Henning Mund, naš nemški mojster za lesarstvo in moj partner - brez njega ne bi mogli," je dejal Keenan. "Sam verjamem, da je najboljši proizvajalec lesa v ZDA."




Gradnja

Približno 2.000 km vzhodno od prostorov družbe Colorado Timberframe, so se izkopavanja na lokaciji projekta Ark začela avgusta 2014 v Kentuckyju z odstranjevanjem 380.000 m3 zemlje, da bi se očistilo območje za barko. Temeljna dela so se začela februarja 2015, "gradnja barke" pa junija 2015.

Načrt barke je zahteval, da se lesena konstrukcija postavi 3,6 m od tal na 102 betonskih stebrih. Ko je les prispel v Kentucky, se je začela gradnja same masivne lesene konstrukcije. Kot katera koli druga konstrukcija iz lesa, je bil tudi projekt Ark razdeljen na vrsto 2D odsekov, imenovanih "upognjeni". Ko sta vsaka "rezina" ali upognjen del sestavljena in postavljena na svoje mesto, začne 3D struktura rasti. Upognjeni sklop je bil izveden na tleh z dvignjenimi lesenimi ploščadmi, da so bili vsi različni lesni elementi poravnani, saj so bili združeni kot velikanska sestavljanka.



Prvi upognjen je tehtal 12,5 tone in je trajalo je dva tedna, da ga je ekipa sestavila in postavil na svoje mesto. Dva manjša dvigala sta ga dvignila pokonci, nato pa je velik žerjav dvignil upognjeno konstrukcijo na betonske stebre. Ko je bila gradbena posadka Amišev z vsakim upognjenim delom hitrejša, so se do konca projekta sklopili in vgrajevali upognjeni materiali s hitrostjo dva na teden. Ko se je projekt približeval zaključku, je Orie Lehman, eden od tesarjev Amišev, ki je nadzoroval upognjen les, na lokaciji projekta Ark, postavil svojo prenosno žago Wood-Mizer LT40, da bi razrezal ves les, potreben za stotine klopi znotraj in zunaj barke.


Dejstva o gradnji

• Teža barke - 15.800 ton
• Požarni izhodi so ocenjeni za prehod do 10.000 ljudi
• 5000 listov risb; za vsako podrobnost konstrukcije
• Parkirišče sprejme do 4.000 avtomobilov
• Restavracija s 600 sedeži je v gradnji na strehi
• 15.150 plošč vezanega lesa
• 27.000 kvadratnih metrov bambusovih tal
• 67.467 izvrtanih lukenj v nosilcih
• 95 ton jeklenih plošč in spojev
• 7.300 m3 lesa; uporabljenega za konstrukcijo
• 5.435 težkih lesenih nosilcev
• 300.000 vijakov
• 50.000 klinov in vijakov




Obisk barke

Ark Encounter je zdaj odprto za širšo javnost in poročali so, da jih je v prvih dveh mesecih obiskalo več kot 300.000 ljudi.

Ark Encounter je bilo omenjeno kot 8. čudo sveta in je zahtevalo na stotine ljudi, ki so si skupaj prizadevali za skupen cilj - izdelavo največje samostojne lesene konstrukcije na svetu. S potrebnim naborom znanj, opremo in predanostjo podjetij, kot sta Colorado Timberframe in Troyer Group, lahko zdaj v dih jemajočem projektu Ark Encounter uživajo obiskovalci z vsega sveta.


Žage Wood-Mizer pri izdelavi barke


Poleg žage LT15 iz podjetja Colorado Timberframe, sta bili v projekt Ark vključeni še najmanj dve žagi Wood-Mizer. Žaga LT70 je bila uporabljena za rezanje prvih nosilcev, ki so bili uporabljeni na otvoritveni slovesnosti "Peg and Beam" za začetek projekta. Prenosna žaga LT40 je bila v zadnjih mesecih projekta uporabljena tudi na sami lokaciji, za izdelavo materiala za klopi in dodatnih zaključnih predmetov, ki so jih lahko obdelali iz ostankov lesa.





Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Dobrodošli v novičarskem središču Wood-Mizer Slovenija!

Tukaj boste odkrili, kako lastniki žag po vsem svetu dejavno prispevajo k rasti lokalnega gospodarstva s trajnejšo in dobičkonosnejšo predelavo lesa.

Če želite izvedeti več o podjetju Wood-Mizer ali o posameznih člankih, nas kontaktirajte.

e-glasilo

Newsletter

Ali vam je članek všeč? Naročite se na naše e-glasilo in enkrat mesečno boste prejemali takšne članke v vaš e-poštni predal!

Pošlji